Monday 26 October 2015

KEMENTERIAN TINGKAT PRESTASI PENDIDIKAN TINGGI



Menurut Menteri Pendidikan Ting­gi, Datuk Seri Idris Jusoh, rakyat Malaysia berhak mendapat pendidikan tinggi yang terbaik dan berkualiti sama seperti yang terdapat di negara maju. Melalui peruntukan bajet kerajaan yang besar kepada sektor pendidikan tinggi, sudah semestinya semua pihak ingin melihat pencapaian cemerlang yang sesuai dengan pelaburan itu.

Ini dibuktikan melalui keputusan terkini kedudukan atau ‘ranking’ institusi pendidikan tinggi (IPT) negara oleh badan penarafan antarabangsa.


Daripada kajian yang dikeluarkan oleh QS ASIA Top University Ranking, terdapat 4 buah universiti yang bertambah baik berbanding tahun 2014 iaitu Universiti Malaya meningkat ke tempat ke 29 daripada 32 tahun lepas, Universiti Sains Malaysia kepada 49 daripada 57.Universiti Teknologi Malaysia berada di kedudukan ke 61 dari kedudukan asal 66, Universiti Putra Malaysia (76-66), manakala Universiti Kebangsaan Malaysia kekal pada kedudukan ke 56.

Peningkatan pencapaian yang membanggakan itu menggambarkan pihak pengurusan IPT sentiasa berusaha bagi memastikan prestasi dan kualiti institusi mereka dapat bersaing dengan universiti terbaik yang lain. Nampaknya langkah kementerian menaik taraf beberapa universiti sebagai berstatus ‘universiti penyelidikan’ dan memberi kuasa autonomi yang lebih luas menjadi salah satu faktor atas kejayaan tersebut.


No comments:

Post a Comment