Sunday 18 October 2015

SEMINAR Aplikasi Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam Proses Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) anjuran UMW Corporation Sdn Bhd (UMW) boleh membantu golongan pendidik meningkatkan tahap profesion mereka.


Guru Besar Sekolah Kebangsaan (SK) Kati, Zubaidah Harun berkata, seminar seperti ini perlu diadakan lebih kerap supaya guru sentiasa dikemas kini dengan perkembangan cara pendidikan terkini dan seterusnya dapat meningkatkan tahap profesion perguruan ke arah pengajaran abad ke-21.

“Seminar ini membantu guru fokus bagaimana untuk menerapkan elemen KBAT dalam PdP menggunakan kreativiti mereka sendiri,” katanya ketika ditemui selepas tamat seminar itu di sekolahnya di Kuala Kangsar, Perak, baru-baru ini.
Dalam seminar itu, 50 guru sekolah berkenaan diberi latihan secara hands on berbentuk bengkel yang dikendalikan yang dikendalikan leh Penasihat Unit Pendidikan Utusan Malaysia, Dr Ismail Zain.

Unit Pendidikan Utusan Malaysia sejak tahun lalu dilantik oleh Kumpulan UMW sebagai penasihat kandungan program dan aktiviti tersebut.
Melalui seminar ini, guru dapat mengaplikasikan alat berfikir yang sesuai untuk menganalisis sesuatu isu dan permasalahan hingga peringkat mereka cipta penyelesaian.

Sumber: http://www.utusan.com.my/pendidikan/tingkat-tahap-profesion-perguruan-1.148030

No comments:

Post a Comment