Friday 27 November 2015

PENGUASAAN DWIBAHASA BERI IMPAK POSITIF


-Keratan akhbar Berita Harian, 30 Oktober 2015

Bagi entri blog sebelum ini ada membincangkan mengenai cadangan badan bukan kerajaan (NGO) untuk menolak pelaksanaan Program Dwibahasa (DLP) dan Program Imersif Tinggi (HIP).

Berbeza pula dengan pendapat bagi pemimpin mahasiswa universiti awam (UA) yang menyokong dan yakin bahawa dengan pelaksanaan program seperti ini mampu meningkatkan penguasaan bahasa Melayu dan bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar.

Melalui pelaksanaan program seperti ini, ia bakal memberikan impak yang positif kepada pendidikan negara memandangkan bahasa Inggeris merupakan bahasa ilmu dan juga bahasa antarabangsa. Tambahan pula, bagi subjek Matematik dan Sains banyak menggunakan istilah dalam bahasa Inggeris dan ini akan membantu pelajar untuk memahami istilah tersebut jika dibuat dalam dwibahasa.

Inisiatif DLP dan HIP akan dilaksanakan menerusi Gelombang 2 Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025, dengan DLP dilaksanakan untuk sekolah yang memenuhi kriteria ditetapkan bermula tahun depan.

Kerajaan perlulah konsisten serta serius dalam melaksanakan program tersebut dan bukan berubah-ubah sehingga memberi kesan kepada pelajar.

No comments:

Post a Comment