Saturday 21 November 2015

JURANG PENCAPAIAN SEKOLAH BANDAR & LUAR BANDAR SEMAKIN KECIL



Menteri Pendidikan, Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata, sekolah bandar mencatat GPN 2.21, kekal berbanding tahun lalu manakala sekolah luar bandar mencatat GPN 2.34, meningkat 0.04 berbanding 2.38 tahun lalu.


Mahdzir Khalid (tengah) bersama pelajar yang mendapat keputusan






Jurang pencapaian Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) antara sekolah di kawasan bandar dan luar bandar pada tahun ini semakin mengecil dengan perbezaan Gred Purata Nasional (GPN) yang dicatatkan hanya 0.13 berbanding 0.16 tahun lalu.


“Ada peningkatan dari segi pencapaian di sekolah luar bandar, ini sangat baik sebab kita selalu melihat perbandingan antara sekolah di kawasan bandar dan luar bandar.

Mengulas mengenai pencapaian secara keseluruhan, Mahdzir berkata, tahun ini menunjukkan peningkatan dengan GPN yang dicatatkan 2.27 berbanding 2.29 tahun lalu.
Beliau berkata, semakin kecil nilai GPN, semakin baik pencapaian yang ditunjukkan.


“Secara keseluruhan saya berpuas hati dan kita berharap pihak kementerian, jabatan pendidikan negeri, pejabat pendidikan daerah, sekolah dan guru-guru dapat meningkatkan usaha sekali gus menambah baik pencapaian UPSR pada masa hadapan,” ujar­nya.


No comments:

Post a Comment