Wednesday 25 November 2015

PELAKSANAAN DLP, HIP BERCANGGAH DENGAN PERLEMBAGAAN

-Keratan akhbar Berita Harian, 30 Oktober 2015


Pelaksanaan inisiatif Program Dwibahasa (DLP) dan Program Imersif Tinggi (HIP) merupakan cadangan awal kepada menggunakan dwibahasa dalam pembelajaran dan pengajaran dan akan dilaksanakan selepas MBMMBI. HIP merupakan program meningkatkan kemahiran bahasa Inggeris melalui penggunaan dan penguasaan bahasa tersebut manakala DLP pula adalah program pengukuhan bahasa Inggeris yang menawarkan pengajaran dan pembelajaran untuk beberapa subjek yang boleh diajar menggunakan sama ada bahasa Melayu atau Inggeris.

Berikutan cadangan tersebut mendapat bantahan daripada orang ramai, satu perbincangan meja bulat diadakan dan dihadiri oleh 15 badan bukan kerajaan (NGO). Hasil daripada perbincangan tersebut, kesemua NGO tersebut membantah pelaksanaan DLP dan HIP. Hal ini kerana pelaksanaannya adalah bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan dan hanya mempunyai kepentingan ekonomi semata-mata.


Pelaksanaan DLP dan HIP pasti akan menggugat penggunaan bahasa Melayu sebagi bahasa Kebangsaan dan ini tidak akan membantu dalam membina jati diri masyarakat negara ini.

No comments:

Post a Comment