Friday 11 December 2015

GURU TERSENTUH DENGAN DAKWAAN TAK FAHAM PELAKSANAAN PBS





-Keratan Akhbar Berita Harian, 30 Oktober 2015

PBS masih lagi tidak mencapai tujuan sebenar pelaksanaannya. Berikutan artikel di atas, terdapat pelbagai masalah yang masih tidak dapat diselesaikan oleh pihak atasan berkenaan dengan PBS.


Pelaksanaan PBS ini sebenarnya haruslah difahami oleh orang atasan iaitu kementerian dan lembaga peperiksaan terlebih dahulu. Apabila kefahaman ini dijelaskan dengan baik kepada guru-guru maka isu seperti ini pasti dapat dielakkan. Sebagai contoh guru hanya menjalankan arahan seperti mana yang dikuatkuasakan oleh pihak atasan, tetapi apabila arahan yang diberikan itu kurang jelas dan bercanggah maka pelaksanaan PBS akan menjadi kucar-kacir dan terjadilah situasi menuding jari ke arah satu sama lain. Masalahnya, jika hal yang demikian terjadi, siapakah yang harus dipersalahkan?

Kegagalan pelajar dengan mendapat Band 1 (band terendah) membuktikan sistem pelaksanaan PBS masih di tahap yang kurang memuaskan. Isu-isu seperti ini sedikit sebanyak akan menyebabkan kepercayaan ibu bapa terhadap sistem pendidikan semakin berkurangan.

No comments:

Post a Comment